دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با نفوذی که اکنون اینترنت دارد، شاید باور کردن این که تعداد کاربران اینترنت هر روز بیشتر می‌شود، دشوار باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که در سه سال گذشته استفاده مرتب از اینترنت در میان بزرگسالان پنج درصد رشد داشته است و این موضوع رفتار خرید مشتریان را نیز با خود تغییر داده است. این بدان معنی است که بازاریابی سنتی دیگر به اندازه‌ی گذشته کارآمد نخواهد بود و باید به دیجیتال مارکتینگ توجه نمود.

مارکتینگ همواره به این مسئله می‌پردازد که چگونه در زمان و مکان مناسب با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم. در دنیای امروز این موضوع به این معنی است که شما باید در جایی که مخاطبان زمان زیادی در آن صرف می‌کنند (یعنی اینترنت) به سراغ آن‌ها بروید.

به صورت کلی، بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) شامل تمامی فعالیت‌های بازاریابی‌ای می‌شود که از دستگاه‌های الکترونیک و یا بستر اینترنت استفاده می‌کنند. در این سبک از بازاریابی، کسب‌وکارها از کانال‌های دیجیتال نظیر موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و آتی خود استفاده می‌کنند.

نقش دیجیتال مارکتینگ در یک شرکت چیست؟

در حالی که بازاریابی سنتی ممکن است از طریق تبلیغات چاپی، ارتباطات تلفنی یا بازاریابی فیزیکی همچنان وجود داشته باشد، دیجیتال مارکتر می تواند به صورت الکترونیکی و آنلاین کار کند. بدین معنی که فرصت های بسیار بیشتری برای برندها جهت دسترسی به مشتریان وجود دارد که شامل ایمیل، ویدیو، شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو می شود.

در این مرحله، دیجیتال مارکتینگ برای بیزینس شما و آگاهی از برند بسیار حیاتی است. به نظر می آید که امروزه تمامی برندهای دنیا حداقل یک وب سایت را دارند و اگر این طور نباشد، حداقل در شبکه های اجتماعی حضور دارند یا دارای یک استراتژی تبلیغاتی دیجیتال هستند. امروزه محتوای دیجیتال و بازاریابی انقدر رایج شده اند که مشتریان به این شیوه به عنوان راهی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برندها تکیه کرده و از برندها انتظارش را می کشند.

در نتیجه تمام این صحبت ها، برای داشتن توان رقابتی به عنوان یک صاحب بیزینس، باید حداقل یک سری از جنبه های دیجیتال مارکتینگ را در آغوش بگیرید. از آن جایی که دیجیتال مارکتینگ آپشن ها و استراتژی های بسیار زیادی دارد، می توانید نوآوری بیشتری به خرج داده و تاکتیک های بازاریابی مختلفی را با بودجه مشخص امتحان کنید. با دیجیتال مارکتینگ همچنین می توانید از ابزارهایی مانند Analytics Dashboard برای نظارت بر موفقیت و نرخ بازگشت سرمایه کمپین های خود بیشتر از کاری که می توانید با تبلیغات سنتی محتوا مانند بیلبوردها یا تبلیغات چاپی، بدست آورید.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای تمامی بیزینس ها جواب می دهد؟

دیجیتال مارکتینگ می تواند برای هر بیزینس در هر صنعتی جواب دهد. بدون توجه به چیزی که بیزینس شما می فروشد، دیجیتال مارکتینگ همچنان شامل ایجاد پرسوناهای خریدار شما برای شناسایی نیازهای مخاطبان و ایجاد محتوای با ارزش آنلاین با توجه به این نیازها می شود. اگرچه این بدین معنی نیست که تمامی بیزینس ها باید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به شیوه های مشابه یکدیگر پیاده سازی کنند.

تفاوت بازاریابی آفلاین با دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مهمترین نکته در اهمیت و تفاوت دیجیتال مارکتینگ با دیگر ابزارهای بازاریابی در بخش تعاملی آن است. فضای وب و شبکه های اجتماعی امکانی را در اختیار صاحبان کالا و خدمات می‌‎دهد تا بتوانند بدون واسطه با مخاطب یا مشتری خود تعامل کنند.

همچنین دیجیتال مارکتینگ برخلاف مابقی ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی سنتی قابل اندازه‌گیری است و این موضوع مهمترین ویژگی آن است. با تعریف شاخص اندازه گیری کلیدی KPI می‌توان میزان موفقیت یک کمپین تبلیغات دیجیتال را نسبت به بودجه و هزینه انجام شده اندازه‌گیری کرد؛ چیری که در مورد رسانه‌های آفلاین همچون تبلیغ در نشریات و بیلبورد قابل محاسبه نیست و در مورد تبلیغات تلویزیونی نیز به شکل دقیق اندازه گیری نمی‌شود.

خدمات دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ چیست

به طور کلی در دو بستر وب و شبکه های اجتماعی ارائه می‌شود:

بستر وب

  • بهینه سازی موتور جستجو یا سئو مارکتنیگ
  • طراحی وب سایت
  • تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات همسان و تبلیغات بنری و تبلیغات کلیکی
  • ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل
  • بازاریابی تولید محتوا مانند تهیه و تالیف مقاله ، ریپورتاژ آگهی و روابط عمومی الکترونیک
  • بازاریابی ویدئوی یا ویدئو مارکتینگ
  • تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز یا گوگل ادوردز
  • صفحات فرود یا لندینگ پیج

بستر شبکه های اجتماعی

  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • بازاریابی تولید محتوا
  • کمپین دیجیتال مانند کمپین تولید محتوا توسط کاربر UGC
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند تبلیغات اینستاگرام ، تبلیغات تلگرام

انواع روش های بازاریابی دیجیتال

  1. بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو
  2. بازاریابی محتوا
  3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  4. تبلیغات دیجیتال
  5. بازاریابی افیلیت یا همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  6. تبلیغات همسان (Native)
  7. اتوماسیون بازاریابی
  8. بازاریابی ایمیلی
  9. مدیریت روابط عمومی آنلاین
  10. بازاریابی درونگرا
  11. تبلیغات و محتوای اسپانسری

چالش‌های دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

در حوزه دیجیتال مارکتینگ سه چالش بزرگ وجود دارد، اول این‌که تنوع رسانه‌های آنلاین باعث می‌شود تا صاحبان برند برای برنامه‌ریزی و فعالیت در هر رسانه با مشکل روبرو بشوند؛ ده‌ها شبکه اجتماعی، سرویس‌های ایمیل مارکتینگ و وب‌سایت‌های پربازدید تنها بخشی از رسانه‌های آنلاین هستند. برای همین اکثر شرکت‌ها استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را موازی با برنامه های بازاریابی خود به شکل داخلی نوشته و مدیریت و تولید محتوای آن را برون‌سپاری می‌کنند.

دوم هزینه پایین و باور اشتباه به عدم نیاز به تخصص در رسانه‌های آنلاین در مقایسه با سایر رسانه‌ها است که باعث می‌شود تعداد زیادی از برندها با رویکردهای حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای برای تبلیغ به این فضا هجوم بیاورند و این خودش سبب تشدید رقابت می‌شود. فراموش نکنید که برخلاف تبلیغات سنتی، تبلیغات دیجیتال کاری بلند مدت است و نیاز به شناخت کافی از فضا و مخاطب دارد.

سوم اینکه انفجار اطلاعات در رسانه‌های آنلاین باعث می‌شود مخاطب شما با حجم زیادی از تبلیغات روبرو شود. بسیاری از این افراد با واقعیت آن کالا یا خدمت زیاد آشنایی نداشته و سبب کم شدن اعتماد مصرف‌کننده نسبت به همه تبلیغات در فضای مجازی می‌شود.

راه‌حل خروج از این چالش‌ها در فضای تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ چیست؟

خوبی دیجیتال مارکتینگ این است که یک بستر دوجانبه برای شما مهیا می‌کند و می‌توانید ازنظر مشتریانتان نیز مطلع شده و با اعداد دقیق بدانید چه مطالبی برای مخاطب شما جذاب‌تر است. اما این موضوع به‌تنهایی کافی نیست، شما باید بتوانید یک رابطه خوب با مشتری‌هایتان داشته باشید، تا هم ازنظرت آن‌ها آگاه شوید و هم بتوانید انتظارات مشتری‌هایتان را برطرف کنید.

ایجاد رابطه و تعامل با مشتریان، یکی از برتری‌های محسوس رسانه‌های آنلاین نسبت به سایر رسانه‌ها هست. حالا شما با این داشته‌ها می‌توانید استراتژی بازاریابی و فروش کالا یا خدمات خود را تحلیل کنید و ببینید چه‌کارهایی جواب مناسب را می‌دهد و چه‌کارهایی نه.

در دیجیتال مارکتینگ باید با تولید محتوای جذاب به مشتریان خود این حس رو منتقل کنید که برای شما فروش تنها دغدغه نیست و در تلاش برای بالاتر بردن سطح زندگی آن‌ها هستید. تمام نظرات مشتری‌ها را به‌دقت رصد کرده و تشویقشان کنید داستان‌های خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، این کلید موفقیت شما در دنیای امروز است.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

تبدیل آسان و راحت

بازاریابی دیجیتال به مشتریان شما اجازه می‌دهد بلافاصله پس از مشاهده آگهی یا محتوای شما اقدام کنند. آنها می‌توانند بر روی یک لینک کلیک کنند یا یک پست وبلاگ را ذخیره کنند و سریعاً در قیف فروش حرکت کنند. ممکن است آنها بلافاصله خرید نکنند، اما با شما در ارتباط خواهند بود و به شما فرصتی می‌دهند تا با آنها ارتباط برقرار کنید.

ارتباط بیشتر با مشتریان

بازاریابی دیجیتال به شما امکان می‌دهد تا در زمان واقعی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. مهمتر از همه، این امکان را به شما می‌دهد تا با شما ارتباط برقرار کنند و در نهایت می‌تواند حس وفاداری به برند ایجاد کند.

نتایج کمی

برای اینکه بدانید استراتژی بازاریابی شما کار می‌کند، باید دریابید که چه تعداد مشتری جذب می‌کند و در نهایت چه میزان درآمد دارد. اما چگونه می‌توانید این کار را با یک استراتژی بازاریابی غیر دیجیتال انجام دهید؟

بهره وری هزینه

بازاریابی دیجیتال نه تنها به مخاطبان وسیع تری نسبت به بازاریابی سنتی می رسد بلکه هزینه کمتری نیز به همراه دارد.

دستیابی به یک گسترده جغرافیایی

وقتی یک تبلیغ را به صورت آنلاین انجام می‌دهید، مردم می‌توانند بدون توجه به مکانشان، آن را ببینند در نتیجه تبلیغات شما به گستره‌ی وسیع‌تری از مخاطبان دست پیدا می‌کند.

چرا دیجیتال مارکتینگ باید جزئی از فعالیت شرکت شما باشد؟

  • بازاریابی دیجیتال عمدتاً به دلیل دستیابی به مخاطبان گسترده‌ای از مردم برجسته شده است. ۸۹ درصد آمریکایی‌ها از اینترنت استفاده می‌کنند و ۳۱ درصد تقریبا به طور مداوم آنلاین هستند. به عنوان یک بازاریاب مهم است که از این مساله با حضور تبلیغاتی آنلاین بهره‌مند شوید.
  • بازاریابی دیجیتال باید یکی از تمرکزهای اصلی استراتژی کلی بازاریابی در هر کسب و کار باشد. قبلاً هرگز راهی وجود نداشت که در تماس مداوم با مشتریان خود بمانید. اما اگر شما هرچه بیشتر از فرصت‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید، بیشتر می‌توانید پتانسیل رشد شرکت خود را تحقق بخشید.
  • اگر شما بازاریاب باشید احتمالاً در بازار دیجیتال با چالش های جدیدی روبرو هستید. کافی نیست که فقط مشتریان خود را بشناسید؛ شما باید آن‌ها را بهتر از هر کس دیگری بدانید تا بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید تا آن‌ها پذیرای پیام شما باشند. تعامل در شبکه‌های اجتماعی یکی از ارکان مهم در موفقیت کسب و کار شما است.
  • برای انجام این کار، شما به یک دیدگاه یکپارچه از ترجیحات مشتری و انتظارات در تمام کانال‌ها، وب سایت‌های ارتباط جمعی، موبایل، پست مستقیم، نقطه فروش و غیره نیاز دارید. هرچه مشتری شما نسبت به رفتار و اولویت‌های شما عمیق‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که آن‌ها را در تعاملات پر سود وارد کنید.
  • در واقع دغدغه‌ مهم این روزهای شرکت‌ها، تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال برای نسل جدید، تولید محتوای طنز، برگزاری کمپینن اینفلوئنسر مارکتینگ، استفاده از ویدئو مارکتینگ، و سئو در اینستاگرام است. همه این دغدغه‌ها با اعتماد به یک آژانس دیجیتال مارکتنیگ حرفه‌ای و اصولی به راحتی بر طرف می‌شود!

آیا دیجیتال مارکتینگ مقرون به صرفه است؟

برای اینکه مخاطب به خریدار تبدیل شود باید مسیری را با عنوان سفر مشتری در قالب قیف فروش پشت سر بگذارد. این اتفاق می‌تواند در دنیای آفلاین نیز اتفاق بیفتد، اما از آنجایی که ابزارها و روش‌های مناسبی برای اندازه‌گیری وجود ندارد، در نتیجه چنین چیزی عملا شدنی نیست.

در بازاریابی دیجیتال در هر مرحله از سفر مشتری از لحظه آشنایی با شما تا نهایی شدن خرید و حتی پس از آن همراه مشتری هستید و با تحلیل‌های درست و شناسایی دقیق مخاطبان هدف می‌توانید هزینه‌های خود را به شدت کاهش داده و اثربخشی بازاریابی را افزایش دهید. از سوی دیگر رسانه‌های آفلاین بسیار گران هستند، در صورتی که در بازاریابی دیجیتال با روش‌های رایگان و حتی ارزان قیمت‌تر می‌توانید مشتری بیشتری جذب کنید و هر جایی مانع یا مشکلی وجود داشت نیز از سر راه بردارید.

تنوع ابزارها و روش‌های مختلف در بازاریابی دیجیتال و کانال‌های متنوع توزیع محتوا به شما کمک می‌کند تا تبلیغات و فرایندهای بازاریابی شما کاملا سفارشی‌سازی شده باشد. همین موضوع نیز هزینه‌های شما را کاهش داده و نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

آیا برای دیجیتال مارکتینگ به بودجه زیادی نیاز داریم؟

همان‌طور که اشاره کردیم، امکان اندازه‌گیری و سنجش، تنوع کانال‌های توزیع محتوا، ابزارها و روش‌های مختلف و استفاده از تکنولوژی‌های روز باعث شده تا دقیقا بتوانیم مخاطبان درستی را هدف بگیریم و همین موضوع کمک می‌کند تا هزینه‌ها بسیار کاهش پیدا کند و اثربخشی بیشتر شود.

معمولا برای اجرای کمپین‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ به بودجه زیادی نیاز نداریم ولی این تمام ماجرا نیست. چرا که کاملا بستگی به اهداف شما، اندازه کسب و کار، استراتژی، فرمت محتوای تولید، جزئیات، کانال‌های تولید محتوا و… دارد. گاهی ممکن است برای توزیع، ترویج و ترفیع محتوا نیاز به هزینه و بودجه زیادی داشته باشید. ولی در مجموع باز هم این هزینه‌ها از بسیاری رسانه‌های آفلاین مانند تلویزیون خیلی کمتر است.

برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ از کجا شروع کنیم؟

بدون شک اولین تصمیم درست، شروع کردن است. ابتدا بهتر است به ‌صورت کلی با مبانی و مفاهیم اولیه آشنا شوید. برای این کار می‌توانید از منابع معتبر داخلی و خارجی به صورت خودآموز شروع کنید. در غیر این صورت روش‌هایی چون حضور در دوره‌های حضوری و غیرحضوری می‌تواند مفید باشد. اما باید منابع را به درستی انتخاب کنید تا محتوای ارزشمند، تخصصی و کاربردی در اختیار شما قرار گیرد. دو نکته مهم را باید در نظر داشته باشید.

بدون شک هر شروعی از مقدمات و مفاهیم کلی است، ولی با توجه به گستردگی حوزه بازاریابی دیجیتال، بهترین پیشنهاد این است که در ادامه راه یک مسیر تخصصی مانند سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا، بازاریابی محتوایی، طراحی سایت و… را انتخاب کرده و تخصصی دنبال کنید.

کلام آخر

همانطور که دیدید دیجیتال مارکتینگ دنیای بزرگی دارد و فقط به ابزارهایی مثل سایت و اینستاگرام محدود نمی‌شود.

اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید و به اصطلاح می‌خواهید دیجیتال مارکتر شوید باید بدانید که دیجیتال مارکتینگ هنر و علمی است که برای متخصص شدن در آن باید سال‌ها وقت بگذارید و علاوه بر آن باید به اصول و مبانی علم بازاریابی هم تسلط خوبی داشته باشید. اولین قدم برای یادگیری پیدا کردن منابع خوب است؛ منابعی که توسط افراد با تجربه تهیه شده و در هر زمان و مکانی در دسترس باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا