آیا کسب و کارهای حوزه سلامت هم نیاز به بازاریابی دارند؟
اگر ما بخواهیم بازاریابی دیجیتال در دندانپزشکی را بررسی کنیم ابتدا باید در مورد نیاز و پاسخ صحبت کنیم. وقتی نیازی در جامعهای کشف میشود و قرار بر این است که ما به اون نیاز پاسخی بدهیم پای یک اراعه دهنده خدمت در میان است. وقتی اون اراعه دهنده خدمت منحصر و یک شخص باشد قاعدتا مشتری انتخاب دیگری ندارد. ولی وقتی تعداد اراعه دهندههای خدمت بیشتر میشود مشتری مقایسه میکند. به این نتیجه میرسد که کدام اراعه دهنده بهتر، ارزان تر و حتی خوش برخوردتر است. خب کسب و کارهای حوزه سلامت هم از این قائده مستثنی نیستند. مثلا زمانی ما در هر شهری دو الی سه دندانپزشکی داشتیم ولی حال تعداد اراعه دهندههای این خدمت خیلی بالاست.
وقتی مخاطب و مشتری انتخابهای متعددی داشته باشد به اصطلاح میگوییم هر اراعه دهنده خدمت و یا هر پزشک سهمی از یک کیک خواهد داشت. حالا چطور و چگونه سهمش را بیشتر کند را در ادامه توضیح میدهم. قطعا و حتما کسب و کارهای حوزه سلامت هم به فرآیند بازاریابی احتیاج دارند و یک نیاز مهم است.
بازاریابی در دندانپزشکی به چه معناست؟
بازاریابی همه چیز است! تاکید میکنم مارکتینگ و بازاریابی همه چیز است. ما در حال حاظر همیشه شرایط بیرونی بازاریابی را در نظر میگیریم ولی اتفاق مهم اینه که ما در درون چه داریم. یعنی چه کاری انجام میدهیم و برای مشتری خودمان چه تجربهای را رقم میزنیم و چه خدمتی را به چه صورتی اراعه میدهیم. گاها دیجیتال مارکتر ما در فضای بازاریابی بیرونی کارها را درست انجام میدهد و مخاطب ورود میکند. اما وقتی مخاطب وارد مجموعه میشود تجربه خوبی رخ نمیدهد. مثلا پزشک و منشی ما درونگراست و نمیتوانند ارتباط موثر بگیرند.خب قاعدتا بیمار ما احتمالا اولین و آخرین باری باشد که این مجموعه را انتخاب میکند.
پس برای فرآیند بازاریابی در ابتدا باید مشکلات درون مجموعه را حل کنیم و تجربه خوبی را برای بیمار رقم بزنیم. از فضای دیزاین مجموعه، از رفتارهایی که صورت میگیرد و حتی پشتیبانی. آیا ما پس از چند روز با مشتری تماس میگیریم که بپرسیم چه تجربه ای داشته؟ ایا نظرشو میپرسیم؟ همه این ها قسمتی از پازل بازاریابیست. به نظر من باید درون و بیرون به خوبی اتفاق بیوفتد تا ما بتوانیم در فرآیند بازاریابی به خوبی عمل کنیم.
شکل بازاریابی در کسب و کار های سلامت به چه شکل است؟
ما کسب و کارهای حوزه سلامت در بستر خدمات را به دو گروه تقسیم میکنیم:
گروه اول
پزشکان و مراکزی که خدمات عمومیتری دارند. مانند دندانپزشکی و یا کلینیک های پوست و مو که مخاطب میتواند انتخابهای متعددی داشته باشد.
گروه دوم
پزشکان و مراکزی هستند که خدمات محدودتری دارند. مانند متخصصین قلب و عروق
در هر دو گروه فرآیند جذب مخاطب با ایجاد سوال اتفاق میوفتد. یعنی مثلا بیمار با یک نفر تماس میگرفت و میپرسید: آیا میتونی یک دندانپزشک خوب به من معرفی کنی؟ و این فرآیند ادامه پیدا میکرد. حالا یا پس از اون میرفت در گوگل سرچ میکرد و یا از طرف میپرسید در سوشال حضور دارند؟ و یا میشه اینستاگرام اون پزشک رو به من بدین؟
خب پس این فرآیند یک پیام داره که ما مشتری فعلیمونو با رضایت از مجموعه خارج کنیم. خیلی مهمه که ما بتوانیم بیمار را وفادار کنیم. وقتی فرآیند داره قالبا به این شکل و با پرسش سوال شکل میگیرد این که ما بتوانیم مشتریای که الان در کنار ماست را با رضایت خارج کنیم و بتوانیم این چرخه را پررنگ تر و پربارتر کنیم.
مورد بعدی این هست که ما در دسترس باشیم. یعنی وقتی سوالی پرسیده شد و نام ما شنیده شد و یا در گوگل سرچ شد در نهایت به ما برسن. پس قاعدتا ما باید یک وبسایت داشته باشیم. باید در پلتفرم های نوبتدهی حضور پیدا کنیم. ما قاعدتا باید در سوشال حضور داشته باشیم که وقتی گفتن دکتر فلانی اینستاگرام داره من کاراشو ببینم؟ پاسخ مثبت باشد.
پس این فرآیند در هر دو گروه با ایجاد سوال اتفاق میوفتد و خیلی مهم است که که ما بتوانیم بیمار و مشتری فعلمون را راضی نگه داشته باشیم و خدمت خوب اراعه دهیم چون تریبون تبلیغاتی ماست. چه در بستر رسانه ای که بصورت تبلیغات کلامی شکل میگیرد و چه در بستر رسانهای که در دست مخاطب میباشد مثل گوشی و اینترنت.
بازاریابی دیجیتال در دندانپزشکی چه سهمی دارد؟
امروزه در کسب و کار های سلامت بازاریابی دیجیتال خیلی پررنگتر است و این نیاز بیشتر از گذشته احساس میشود. ما در بازاریابی برای جذب مشتری جدید و حفظ مشتری فعلمون روش های متفاوتی داریم. مشتری فعلی ما امروز انتخابهای متفاوتی دارد. اینکه ما بتوانیم هنرمندانه ورود پیدا کنیم و ارتباطمون را نگه داشته باشیم اتفاق خوب و مثبتی است.
مورد بعدی بحث فرصت هاست. ما در شروع پاندمی کرونا با فضاهایی رو به رو میشویم که بازار قفل میشود. یعنی مخاطب احساس نیاز دارد و نمیتواند به خاطر ترسی که از کرونا دارد به کلینیک مراجعه کند. خیلی مهم است که ما بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و با مخاطبمون صحبت کنیم. اگر ابهامی وجود دارد برطرف کنیم اگر ترسی هست از بین ببریم تا مخاطب بیاد و از خدمات ما استفاده کند.
خیلی از کلینیکها و دندانپزشکان معترض بودند که اوضاع خوب نیست و اگر شرایط به این صورت ادامه پیدا کند ما نمیتوانیم کار کنیم. اما در مقابل خیلی از عزیزان بودند که از این فرصت استفاده کردند و کسب و کارشون هیچ تفاوتی با قبل از کرونا نکرد. پس این که تمامی مردم در این بستر حضور دارند فرصت بزرگیست. حال این هنر ماست که با بازاریابی دیجیتال دندانپزشکی کاری کنیم که در دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ ما موثر باشد.