بازاریابی تجهیزات پزشکی به فرایند تحقیقات، طراحی، ساخت، تبلیغات و فروش تجهیزات و خدماتی گفته میشود که در تشخیص، درمان و نظارت بر بیماریها استفاده میگردد. در این بخش همواره رقبا و نیازهای مشتریان پایش میگردد تا شرکتها بتوانند بهترین محصول و خدمت خود را برای مشتریانشان خلق کنند. همچنین در بخش بازاریابی ما به تدوین استراتژی برای بررسی چگونگی ایجاد ارتباط، حفظ آن و البته فروش در بسترهای حقیقی و دیجیتال میپردازیم. در حقیقت فروش زیر مجموعهای از بازاریابی تجهیزات پزشکی است که در آن کارشناسان فروش طبق نقشه راهی که ایجاد میشود عمل میکنند.
عوامل تاثیر گذار بر روی بازاریابی تجهیزات پزشکی
ما در عصری زندگی میکنیم که شیوع برخی بیماریهای مزمن در حال افزایش است. مانند دیابت و سرطان و گزارشات سازمان ملل هم این افزایش را تایید میکند. سبک زندگی امروزهی انسانها مانند ساعتهای کار طولانی، فعالیت بدنی کم و عادتهای ناسالم غذایی، عوامل اصلی رشد این بیماریها هستند. رشد بیماری رابطهی مستقیمی با رشد تقاضا در بازار تجهیزات پزشکی دارد. تجهیزاتی که این بیماریها را تشخیص میدهد، درمان و یا کنترل میکند.
روندهای تاثیرگذار بر روی بازاریابی تجهیزات پزشکی
یکی از این عوامل گسترش فناوریهای پزشکی است.
برای مثال در همهگیری ویروس کرونا که پیش آمده، فناوریها و لوازم جدیدی برای تشخیص و درمان و نظارت بر این بیماری تولید شده است که نیاز به عرضه دارد. هر انسانی با ظاهر شدن علائم این بیماری با استفاده از دستگاه تشخیص، تست میدهد تا ببیند آیا به این ویروس آلوده است یا خیر. بیماری کرونا به دلیل قابلیت شیوع بسیار سریع، باعث شده فناوریهای تشخیص و درمان از راه دور به بازار بیایند. برخی از این فناوریها عبارتند از تجهیزات پزشکی پوشیدنی، دستگاههای نظارت از راه دور بیمار، پروندههای الکترونیکی سلامت و غیره. این راه حلهای فناوری پزشکی امکان نظارت بدون تماس بر روی بیماران را هم در خانه و هم در بیمارستان فراهم میکند.
عامل دیگر افزایش خود تشخیصی یا خود درمانی است.
استفاده از وسایل پزشکی برای تشخیص و درمان بیماریهای خانگی در حال افزایش است. پیشرفتهای تکنولوژیکی در دستگاههایی مانند مانیتورهای گلوکز، دستگاههای تحویل انسولین، نبولایزرها و غلظت اکسیژن باعث تشخیص و نظارت بر بسیاری از بیماریها در خانه شده است. این به این معنی است که مشتریان شما دیگر تنها بیمارستانها و نهادهای سلامتی نیستند. اکثر مردم عادی که دانش خاصی در زمینه تجهیزات پزشکی ندارند، به مشتریان بالقوهی شما تبدیل میشوند.
اندازه بازار تجهیزات پزشکی چقدر است؟
ارزش بازار جهانی تجهیزات پزشکی از سال 2015 با نرخ رشد 4.4% افزایش پیدا کرد. در سال 2019 به 457 میلیارد دلار رسید. با اینکه این بازار در حال رشد بوده، اما به دلیل ظهور بیماری کووید-19 و اعمال قرنطینه در اکثر کشورها، در زنجیره تامین صنعت تجهیزات پزشکی اخلال وارد شد و در سال 2020 به 442 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. با این حال به دلیل همهگیری همین بیماری افزایش بی سابقهای در تولید و توزیع دستگاههای تنفسی ایجاد شد که منجر به بهبود 6.1 درصدی این بازار در سال 2021 شد. پیش بینی میشود این عدد در سال 2023 به 603 میلیارد دلار برسد. همانطور که میبینید این بازار روند افزایشی را در سالهای آینده در پی خواهد داشت.
دلایل رشد مثبت بازار در دورههای رشد، ناشی از افزایش تعداد امکانات بهداشتی، هزینههای مراقبتهای بهداشتی، پیشرفتهای تکنولوژیکی و رشد سریع جمعیت سالمند و عوامل رشد منفی در دورههای ذکر شده، آگاهی کم از مراقبتهای بهداشتی و بازپرداخت کم هزینههای مراقبت بهداشتی بودند. عواملی که ممکن است در آینده مانع رشد این بازار شوند، شامل اختلال در زنجیره تامین به دلیل همه گیری COVID-19، افزایش نرخ بهره، امنیت دادهها و چالشهای نظارتی هستند.
راه اندازی فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی
تقسیم بندی بازار تجهیزات پزشکی
بازار کار تجهیزات پزشکی بر اساس نوع دستگاه، نوع هزینه، کاربر نهایی و جغرافیا تقسیم بندی میشود.
بر اساس نوع دستگاه
بازاریابی دستگاههای پزشکی را میتوان بر اساس نوع دستگاه اینگونه تقسیم بندی کرد.
درواقع بازاریابی شما میتواند در یک یا چند حوزه از تجهیزات پزشکی زیر باشد:
- تشخیصهای آزمایشگاهی
- تجهیزات و لوازم دندانپزشکی
- دستگاههای چشم پزشکی
- تجهیزات تصویربرداری تشخیصی
- دستگاههای قلبی عروقی
- لوازم بیمارستانی
- تجهیزات جراحی
- دستگاههای ارتوپدی
- دستگاههای نظارت بر بیمار
- وسایل مراقبت از دیابت
- دستگاههای نفرولوژی و اورولوژی
- دستگاههای گوش و حلق و بینی
- بیهوشی و دستگاه تنفسی
- دستگاههای عصبی
- دستگاههای مراقبت از زخم
بر اساس نوع هزینه
بازار تجهیزات پزشکی بر اساس نوع هزینه به 2 دسته تقسیم میشود:
- مخارج و هزینههای عمومی
- مخارج و هزینههای خصوصی
براساس کاربر نهایی
بازاریابی دستگاههای پزشکی را میتوان توسط کاربر نهایی به موارد زیر تقسیم بندی کرد.
در واقع مشتریان شما یکی از گروههای زیر میتوانند باشند.
- مراقبت در خانه (مردم عادی) – مدل B2C
- بیمارستانها و درمانگاهها – مدل B2B
- مراکز تشخیصی – مدل B2B
بر اساس جغرافیا
- آمریکای شمالی
- ایالات متحده آمریکا
- اروپای غربی
- انگلستان
- آلمان
- فرانسه
- ایتالیا
- اسپانیا
- آسیا و اقیانوسیه
- اروپای شرقی
- آمریکای جنوبی
- خاورمیانه
- آفریقا
چه فرصت هایی در بازاریابی تجهیزات پزشکی وجود دارد؟
با توجه به تقسیم بندیهای گفته شده در بالا، بهترین فرصتهای بازاریابی در هر کدام از تقسیم بندیها به شرح زیر است:
⦁ بر اساس نوع دستگاه، بهترین فرصت در بخش تجهیزات تشخیص در شرایط آزمایشگاهی است. این بخش از بازار تا سال 2023 حدود 23 میلیارد دلار از فروش جهانی را بدست خواهد آورد.
⦁ بر اساس مشتری نهایی، بهترین فرصت در بخش بیمارستانها و کلینیکها است. تا سال 2023 حدود 130 میلیارد دلار از فروش جهانی را بدست میآورند.
⦁ بر اساس نوع هزینههای مراقبت بهداشتی، بهترین فرصت در بخش هزینههای مراقبت بهداشتی عمومی است. تا سال 2023 حدود 81.7 میلیارد دلار سود خواهد داشت.
⦁ از لحاظ جغرافیایی، ایالات متحده با 37.6 میلیارد دلار بیشترین افزایش رشد در این بازار را خواهد داشت.
مطالعه بیشتر : دیجیتال مارکتینگ در تجهیزات پزشکی
اصول اساسی در بازاریابی تجهیزات پزشکی
بازاریابی تجهیزات پزشکی از این جهت منحصر به فرد است که بر اساس چند اصل ارزشی و تجربه مشتری طراحی شده است.
چگونه یک شرکت تجهیزات پزشکی بالاتر از سایر رقبا قرار میگیرد و به عنوان یک شرکت “تجهیزات پزشکی” برجسته میشود؟
در اینجا چند اصل مهم در بازاریابی تجهیزات پزشکی آورده شده است:
بازاریابی مبتنی بر شواهد
بازاریابی مبتنی بر شواهد یکی از انواع بازاریابی است که در آن از آمار، تحقیقات، روندها، شیوههای صنعت و مصاحبه با مشتری برای اثبات عملکرد محصول یا خدمات استفاده میکند. از آنجایی که عمدهی مشتریان شما را پزشکها، مراکز درمانی و مردم جامعه تشکیل میدهند، نقش آمار و ارقام را در جلب رضایت آن ها نمیتوان نادیده گرفت.
اگر از این نوع بازاریابی برای تجهیزات پزشکی خود استفاده میکنید، توجه داشته باشید که مسائل مالی و کیفیت محصول جزو اصلی ترین دغدغههای مردم هستند چون مستقیما بر زندگی آنها تاثیر میگذارند. چه چیزی بین این دو موضوع مشترک است؟ صداقت. برای اینکه بتوانید اعتماد مشتریان خود را در کسب و کار و به خصوص در حوزهی تجهیزات پزشکی بدست آورید، باید با آنها درباره اعداد و ارقام خود صادق باشید. چون آنها قرار است با اعتماد به شما، سلامتیشان را به دست شما بسپارند.
چه چیزی شما را متمایز می کند؟
داستان ارزش شرکت شما چیست؟ چه چیزی محصول/خدمات شما را متمایز میکند؟ و مهمتر اینکه چرا شرکت شما باید انتخاب شود؟ داستان ارزش یکی از راههای بازاریابی تجهیزات پزشکی است که میتواند به فروش کمک کند. مقالهای در MDDI Online نشان داد که در دو سال گذشته متوالی، بیشتر شرکتهای پزشکی مهمترین مشکل خود را “ناتوانی تیم فروش خود در ارائهی داستان ارزش به مشتری” عنوان کردهاند.
شرکت شما میتواند بهترین تجهیزات را برای ارائه داشته باشد. اما اگر در نتوانید این ارزش را در پیامهای خود به مشتری برسانید، مثل این است که این ارزش اصلا وجود ندارد. اطمینان از اینکه داستان شما به طور تاثیرگذاری به گوش مشتری میرسد، معجزه میکند. شهرت شرکت، فرایند و کیفیت تحویل محصول، همه باید در داستان ارزش گنجانده شود.
تجربه مشتری
در دنیای امروز بسیاری از فروشها در نتیجه بازاریابی دهان به دهان صورت میگیرد. یعنی یک مشتری در صورت رضایت از تجهیزات و خدمات شما، شما را به مشتریهای بعدی معرفی میکند. در دنیای تجهیزات پزشکی، مشتریان میخواهند با بهترین ارائه دهندگان خدمات همکاری کنند. اغلب، آنها به شرکتهایی مراجعه میکنند که در زمینهی ارائهی خدماتشان مشهوراند و از زبان مشتریهای زیادی دربارهی خدمات آن شرکت شنیدهاند.
تجربهی مشتری فقط دربارهی نحوهی برخورد شما با آن مشتری نیست، بلکه نحوه اشتراک گذاری دانش با آنها از طریق برگزاری رویدادها، مقالات سایت، صفحات مجازی، ارتباط گرفتن با مشتری و غیره است.
وقتی یک شرکت به عنوان متخصص در کار خود شناخته میشود، ناخودآگاه یک رابطه مبتنی بر اعتماد بین شرکت و مشتری شکل میگیرد. نکته اساسی این است که به ارزشهای اصلی و داستان ارزش خود بر اساس حقایق و دانش وفادار باشید. این همان چیزی است که باعث می شود بازاریابی تجربه مشتری فوقالعاده شود.
جمع آوری اطلاعات و داده
برای اینکه بازاریابان نیازها و ترجیحات مراکز درمانی و پزشکان را درک کنند، نیاز به دسترسی به دادهها دارند. یک پایگاه داده قوی، اطلاعاتی را ارائه میدهد که تیمهای فروش بازاریابی را راهنمایی میکند، مانند اطلاعات تماس و ایمیل فعلی پزشکان، تخصصها، علایق و آدرس آنها. یک بازاریاب با درک اطلاعات مربوط به پزشکان و درمانهایی که به طور منظم انجام میدهند، میتواند انتخابهای عاقلانهتری برای پیدا کردن مشتری و درک نیازهای او و برطرف کردن آنها داشته باشد.
پزشکان برای تصمیم گیری در مورد درمان، به تحقیقات سخت و یافتههای علمی تکیه میکنند. آنها قبل از استفاده از یک دستگاه پزشکی، میخواهند تا آنجا که ممکن است در مورد نحوه عملکرد و نحوه انتخاب آن، برای بیماران خود بدانند. بازاریابان با ارائه دسترسی فوری به انواع یافته های بالینی مانند دادههای گذشته، متاآنالیزها و مطالعات موردی و جزئیات فنی، شانس فروش را افزایش میدهند.
ارتباط سازی
تبدیل یک آشنایی اولیه با محصول به فروش آن، فرآیندی است که میتواند زمان زیادی طول بکشد. بسیاری از افراد قبل از تصمیم گیری برای سرمایهگذاری در یک بیمارستان یا کلینیک برای یک محصول خاص، از افراد آشنا در آن صنعت مشورت میگیرند. پیچیدگیهای موجود در این فرایند اهمیت ایجاد روابط محکم با پزشکان را نشان میدهد. آشنایی و ارتباط تیمهای فروش با پزشکان درگیر در این صنعت میتواند فرصت بسیار خوبی برای فروش در اختیار شما بگذارد. همچینین روابط شما را با ذینفعان عمیقتر کند.
تمرکز بر روی فرصت ها
به عواملی مانند افزایش جمعیت و تعداد پزشکان در یک شهر یا منطقه نگاه کنید. بازاریابی خود را ابتدا بر روی آن مناطق متمرکز کنید. استراتژی دیگر این است که به مناطقی نگاه کنید که رقبای اصلی شما به اندازه کافی به بازار خدمات ارائه نمیدهند. زیرا این امر فرصتی را برای شما فراهم میکند تا موقعیت غالب در این بازارها را بدست آورید.
همکاری با توزیع کنندگان مستقل
توزیعکنندگان محصولات شرکتهای تجهیزات پزشکی را بصورت نمایندگی اخذ میکنند. بیمارستان یا جراح ترجیح میدهد با چند تأمین کننده محدود سروکار داشته باشد تا با تعداد زیاد، زیرا اگر چند تأمین کننده بتوانند تمام نیازهای تجهیزات پزشکیاش را برآورده کنند، در وقتش صرفه جویی میشود. توزیعکنندگان در حال حاضر اعتماد پزشکانی را که به طور منظم با آنها کار میکنند، به دست آوردهاند. معرفی شدن از طریق آنها به جامعه پزشکی میتواند نفوذ به بازار را آسانتر از استفاده از تیم فروش خود کند.
تمرکز در ارتباط با تصمیم گیرندگان اصلی مراکز درمانی
برخی شرکتهای تجهیزات پزشکی محصولات خود را مستقیماً به پزشکانی که از آنها استفاده میکنند، عرضه میکنند. هدف این است که به عنوان مثال پزشک را مجبور به آزمایش محصول در شرایط جراحی کرده و از عملکرد محصول آنقدر رضایت داشته باشد که از آن محصول در تمام جراحیهای خود استفاده کند. بیمارستان مربوطه که جراح در آن فعالیت میکند باید تجهیزات پزشکی مورد استفاده در آنجا را تأیید کند. قیمت محصولات نیز توسط بیمارستان مذاکره میشود. در برخی موارد، مطب پزشکان یا بیمارستانها ممکن است برای یک خرید گروهی با یکدیگر متحد شوند. شرکت تجهیزات پزشکی باید روابط قوی با جراحان که توصیه آنها به بیمارستان در انتخاب نام تجاری آنها نقش دارد و سازمانهای بیمارستانی که تصمیم نهایی خرید را میگیرند، ایجاد کند.
در صنعت تجهیزات پزشکی باید همیشه بروز باشید
بر هیچ کس پوشیده نیست که صنعت تجهیزات پزشکی همیشه در حال تغییر است. به عنوان نماینده فروش تجهیزات پزشکی، مهم است که از آنچه در صنعت اتفاق می افتد مطلع باشید و خودتان را به روز کنید. به ادغامها و خریدها ، افراد و مجموعههای جدید وارد شده در تجهیزات پزشکی، پیشرفتهای تکنولوژیکی، قوانین اداره کل تجهیزات پزشکی و مراقبتهای بهداشتی توجه زیادی داشته باشید. در حین انجام این کار، آماده میشوید تا استراتژی فروش تجهیزات پزشکی خود را در صورت نیاز به روزرسانی کنید.
سخن آخر
فرایند فروش تجهیزات پزشکی، فرایند آسانی نیست و همینطور زمانبر است. من در این مقاله سعی کردم با ارائهی تکنیکهای تست شده و موفق، این راه را برای شما آسانتر کنم. توجه به نکاتی که شاید معمولی و کوچک به نظر برسند، میتوانند تغییرات بزرگی ایجاد کند. فراموش نکنید موفقیت در بازاریابی تجهیزات پزشکی همانقدر که به صبر و حوصله و تلاش نیاز دارد، سودآور نیز هست و ارزش زحمات شما را دارد.
سلام و تشکر
برای یه تازه کار چه پیشنهادی دارید؟
با روزی 2 ساعت زمان برای تمرکز روی این کار
سلام
درود بر شما
در ابتدا تجربه در محیط های واقعه در بخشی که به ان علاقه دارید
سپس مطالعه ترند های روز، اپدیت مهارت های بازاریابی ( مثلا امروز ابزارهای دیجیتال بسیار اهمیت دارد )
و شبکه سازی و ارتباط ….
درود بر شما
عالی بود و استفاده کردم
خوشحالم که برایتان مفید بود
پیشنهاد میکنم در صورن علاقه به این حوزه از سایت مدک در حوزه خرید و فروش تجهیزات پزشکی هم دیدن کنید
http://www.medeck.ir
سلام
لطفا به زمان انتشار مقاله اشاره کنید.
ممنون
درود بر شما
چشم