آشنایی با سئو (SEO)

سئو

سئو یکی از زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ است که اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، ناگزیر هستید برای یادگیری آن وقت بگذارید.

احتمالاً شما هم اخیرا چنین جملاتی را زیاد شنیده‌اید:

«شما باید روی سئو سرمایه گذاری کنید.»

«شما دیده نمی‌شوید؛ اگر در صفحه‌ی اول گوگل نباشید اصلاً حضور شما در فضای آنلاین بیهوده است.»

SEO دقیقا یعنی چه؟

SEO مخفف کلمه Optimization Engine Search ( بهینه سازی برای موتور جستجو) هست که مجموعه اقداماتی است که انجام می دهیم، تا کیفیت و کمیت ترافیک ورودی یک وبسایت از نتایج ارگانیک موتور جستجو (گوگل) رو افزایش دهیم.

در واقع هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ی بهتری را به مقاله‌ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند.

چرا SEO مهم است؟

اگر چه به نظر نمی‌رسد تاکید بر اهمیت SEO چندان ضروری باشد،‌ اما بد نیست مروری به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو داشته باشیم‌.

طبیعی است که با توجه به روش اجرای تحقیق، آمار و ارقام ارائه شده توسط منابع مختلف، می‌توانند متفاوت باشند؛ بنابراین شاید بهتر باشد به جای تمرکز بر مقدار دقیق اعداد، بیشتر به مقیاس و اهمیت نسبی آنها توجه کنیم:

• مردم جهان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.
• هفتاد تا هشتاد درصد جستجوگران، به لینک‌هایی که به صورت تبلیغ (با پرداخت پول) توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل، نمایش داده می‌شوند، نگاه نمی‌کنند.
• کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما می‌شود، در مقایسه با کسی که شما برای بازاریابی به سراغ او رفته‌اید، برای تبدیل شدن به یک مشتری هزینه‌ی کمتری خواهد داشت.
• بیش از 90 درصد صفحات وب هیچ ترافیکی ندارند!
• نتایج 1 تا 3 گوگل بیش از 60 درصد کلیک ها را دریافت میکنند!
• بیش از 90 درصد جستجو کنندگان در گوگل هیچوقت به صفحه 2 نتایج نمی روند!

کار متخصص سئو چیست؟

• بررسی ساختار و محتوای سایت (Technical, Content, Experience User)
• توصیه های فنی در توسعه سایت (hosting, redirects, erorr pages, use of JavaScripts)
• تحقیق کلمات کلیدی
• برنامه ریزی و توسعه محتوا
• یافتن فرصت های بهینه سازی و رشد ترافیک وبسایت
• مدیریت و اجرای کمپین های لینک سازی و افزایش اعتبار سایت

موتور های جست و جو چطور کار می کنند؟

موتور های جستجو سه بخش اصلی دارند:

Crawl(خزیدن): برای پیدا کردن محتوا در اینترنت می گردند، و هر لینک، URL و کدی که برسند آن را بررسی می کنند.

Index(فهرست کردن): در این قسمت موتورهای جستجو هر محتوایی را که در پروسه crawling پیدا کرده اند را ذخیره و سازماندهی می کنند. هر صفحه ای که ایندکس می شود اماده ی نمایش به عنوان سوالات مربوطه کاربران در موتورهای جستجو است.

Rank: قسمت هایی از محتوا فراهم می شود که بهترین پاسخ به سوالات جستجو کننده است. به زبان ساده تر نتایج جستجو را به نحوی مرتب می سازد که جواب بهتری برای جستجو کننده نمایش داده شود.

مهم ترین الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل برای بهینه سازی و سئو در گوگل مورد استفاده قرار می گیرد. فرآیندی که موتور های گوگل بر اساس آن تجزیه و تحلیل وب سایت ها را انجام می دهند. الگوریتم های گوگل شامل معادلات گوناگون و متفاوت و تابع است که برای کاربر نمایش داده شود. خزنده موتور های جستجو همه اطلاعات و داده ها را گرد آوری کرده و ذخیره و نگهداری می نماید. در حقیقت اگوریتم ها به شکل ریاضی می باشند که محتویات و اطلاعات توسط آنها طبقه بندی می شود تا زمانی که به این داده ها کاربر احتیاج داشته باشد.

برخی از الگوریتم های مهم گوگل عبارتند از:

• الگوریتم آپدیت پاندا
• الگوریتم آپدیت پنگوئن
• الگوریتم آپدیت مرغ مگس خوار
• الگوریتم آپدیت موبایل
• الگوریتم آپدیت رنگ برین
• الگوریتم آپدیت (Medic)
• الگوریتم آپدیت (BERT)

ویژگی های محتوای مناسب سئو

محتوای وب سایت یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بهینه سازی و سئو می‎باشد. به هر میزان که محتوای سایت جذابتر و باکیفیت تر باشد، رتبه بهتری نصیب وب سایت می‎شود. ویژگی‎ها‎ی محتوای مناسب عبارت است از:

1-محتوا با کیفیت و بدور از اطناب‎ها‎ی مبهم باشد

2-محتوا متناسب با نیازهای کاربران اینترنتی باشد

3-در محتوای کلمات کلیدی مهم بکار رفته باشد

4-محتوا باید بتواند با مخاطبین وب سایت تعامل برقرار کند

5-محتوا باید متناسب با نیاز روز باشد.

نقش سئو در ارتقاء کیفیت محتوا در سال‌های اخیر

در گذشته ضعف‌هایی که در الگوریتم‌های موتورهای جستجو وجود داشت باعث شده بود یک تعبیر بین تولیدکنندگان محتوا رایج شود. آنها می‌گفتند:

شما دو روش برای نوشتن در فضای وب دارید.

می‌توانید برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود بنویسید و می‌توانید برای موتورهای جستجو بنویسید.

نوشتن برای موتورهای جستجو به معنای تنظیم متن‌های بی‌معنی، تزریق بی‌خاصیت کلمات کلیدی در متن‌ها، ارائه‌ی لینک‌های بدون کاربرد، وادار کردن کاربران به کلیک و کارهایی از این دست بود.

نوشتن برای کاربران، اگر چه رضایت بازدیدکنندگان را تأمین می‌کرد، اما الزاماً به رتبه‌ی بهتر در موتورهای جستجو منتهی نمی‌شد.

خوش‌بختانه طی سال‌های اخیر، با بهبود الگوریتم‌های موتورهای جستجو و توسعه دانش هوش مصنوعی و تحلیل متن، باعث شده است که چنین مواردی کمتر و کم‌رنگ‌تر شوند.

کمی بررسی شما را متقاعد خواهد ساخت که رعایت اصول سئو و استانداردهای مد نظر موتورهای جستجو، می‌تواند هم‌زمان با بهبود سئو سایت، رضایت خوانندگان و کاربران شما را نیز افزایش دهد.

همچنین، تلاش برای افزایش رضایت کاربران، معمولاً به ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو نیز کمک خواهد کرد.

به همین علت، بر خلاف سال‌های گذشته که موتورهای جستجو را مسبب کاهش کیفیت تولید محتوا در فضای وب می‌دانستند، امروز چنین توصیفی بسیار کمتر شنیده می‌شود و به کار می‌رود.

هدف ما در سئو چیست؟

این نکته را تقریباً همه پذیرفته‌اند که بزرگترین و ارزان‌ترین و معتبرترین مسیر ورود به یک سایت موتورهای جستجو هستند.

آشنایی با SEO و فلسفه آن، چیزی نیست که مختص برنامه‌نویسان و طراحان سایت باشد. خصوصاً با توجه به توسعه‌ی الگوریتم‌های جستجو و هوشمندتر شدن موتورهای جستجو، عملاً همه‌ی کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در وب‌سایت یک کسب و کار نقش ایفا می‌کنند، لازم است با اصول و مبانی و منطق سئو آشنا باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا